Vilken metod väljer du?

En sak som jag kom på när jag läste en kommentar i min förra blogg. Jag har hört och läst det förut och det kanske till och med är det viktigaste. Metoden! vilken metod fungerar bäst för dig?

Det finns Konditionsträning, Styrketräning, Cambridge, GI, Atkins, Viktväktarna, Soppmetoden, Tallriksmodellen, Nutrilett och Ullis ”Måbra”-metod. Om man valt rätt metod så har man enklare att övervinna sina motgångar och lättare att motstå ”fusk”.

Man kanske måste testa sig fram och se vilken metod som är bäst. Men även där måste man naturligtvis i alla fall passera första vägbulan innan man går vidare till nästa metod. Vid varje ny diet, träning/motion eller annan metod så kanske man borde skriva ner och föra bok på dagsform, nackdelar och fördelar så vet man i slutändan vilken metod som passar bäst för just Dig.

Mojs har testat Cambridge, GI, Atkins, Viktväktarna, Soppmetoden, Tallriksmodellen samt Nutrilett och senasttestade hon LCHF som hon trivdes jättebra med. Hon inte bara trivdes, det gick dessutom väldigt bra för henne.

Själv körde jag xtravaganzas program och det fungerarade jättebra för mig som diet. Dock fungerar det inte för mig som livsstil. Huvudsaken är att motionera samt att det skall vara enkelt att äta så man kan gå på resturang utan att behöva ”fuska”.

3 olika metoder för att gå ner i vikt

Styrketräning
Därför funkar det: Du ökar din muskelmassa. Muskler kräver mer energi att underhålla än fett, och du ökar därmed din basala förbränning – förbränningen som går åt till att hålla kroppen igång, även när du är i vila. Dessutom bränner du lite extra energi medan du tränar.

Konditionsträning
Därför funkar det: Du bränner rejält med energi medan du motionerar. Dessutom ökar din muskelmassa en aning, vilket ökar den basala förbränningen.

Mindre energiintag
Därför funkar det: Du kan gå ner i vikt antingen genom att lägga till träning, och i övrigt äta precis som du gjorde innan, eller genom att äta mindre, och i övrigt röra på dig lika mycket/lite som du gjorde innan. Av de här två förändringarna är kostförändringen den mest effektiva – men gör du bägge har du en oslagbar kombination!

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article7855307.ab

Dagens träning:
Uppvärmning: Roddmaskin
Träning: Biceps / Triceps

Dagens kost:
Frukost: Havregrynsgröt, Gojibär, Ägg, Keso
Mellanmål: Banan, Klementin
Lunch: Träningspasta
Mellanmål: Måltidsersättning
Middag: Kycklinggryta med råris
Mellanmål: Gainer efter träning
Kvällsmat: Ägg, Keso

2 responses to “Vilken metod väljer du?

  1. Die diet die, säger jag bara. Ät rätt, skippa matersättningspulver, kör hårt med träningen. Sen blanda in kosttillskott när man behärskar maten 100 %. Det är min filosofi!

    • Kan bara hålla med.
      Men det var en bekväm start för min del att börja på xtravaganza.
      Numera så tränar jag och tänker mer på vad jag äter istället.

Kommentera

